Το πρόγραμμα για γειτονιές εννέα οικοδομικών τετραγώνων με απαγόρευση κυκλοφορίας και αλλαγή του αστικού τοπίου

Κάποιες από τις μεγαλύτερες πόλεις στον κόσμο έχουν μεγαλύτερο πληθυσμό και μεγαλύτερη οικονομία ακόμα και από ολόκληρες χώρες. Αλλά καθώς μεγαλώνουν σε μέγεθος, και γίνονται όλο και πιο πολύπλοκες, αντιμετωπίζουν και μεγάλα προβλήματα, καθημερινές απειλές για την υγεία και την ευημερία των κατοίκων τους.

Ο υπερπληθυσμός, η ρύπανση και η έλλειψη ελεύθερων χώρων είναι μερικά από τα ζητήματα που εξελίσσονται σε μείζονα προβλήματα στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις, στιγματίζοντας την καθημερινότητα και τη ζωή στο αστικό περιβάλλον.

Απάντηση – αντιμετώπιση μπορεί να υπάρξει, καθώς οι πόλεις μπορούν να διαχειριστούν τους πόρους και τις προτεραιότητές τους ούτως ώστε να δημιουργήσουν βιώσιμο περιβάλλον για τους επισκέπτες αλλά κυρίως για τους κατοίκους, αφήνοντας ταυτόχρονα χώρο για την καινοτομία και την ανάπτυξη. Κι εδώ μπαίνει το παράδειγμα της Βαρκελώνης, στην Ισπανία, όπου ο αστικός σχεδιασμός μας σύστησε για πρώτη φορά τα «superblocks» το 2016.

Τα «superblocks» είναι γειτονιές εννέα οικοδομικών τετραγώνων, όπου η κυκλοφορία των οχημάτων επιτρέπεται μόνο στους δρόμους γύρω από τα τετράγωνα αυτά, με αποτέλεσμα οι υπόλοιποι να διατίθενται πλέον ελεύθερα σε πεζούς και ποδηλάτες. Στόχος είναι να μειωθεί η ρύπανση που προκαλείται από τα οχήματα αλλά και να απαλλαγούν οι πολίτες από τη μάλλον υποτιμημένη αλλά καθόλου ακίνδυνη ηχορύπανση. Οι γειτονιές αυτές είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να δημιουργούν περισσότερους ελεύθερους χώρους όπου οι κάτοικοι θα μπορούν να συναντώνται, να συζητούν, να συναναστρέφονται και να κάνουν διάφορες δραστηριότητες.

Σήμερα υπάρχουν έξι τέτοια «superblocks», μεταξύ των οποίων και το πρώτο που υλοποιήθηκε, στο Eixample. Η αλλαγή που έφερε φαίνεται να γίνεται αποδεκτή από τους κατοίκους σε μεγάλο βαθμό ενώ τα μακροχρόνια οφέλη είναι κάθε άλλο παρά αμελητέα. Εντός της «γειτονιάς» που σχηματίζουν επιτρέπεται μόνο η κίνηση οχημάτων έκτακτης ανάγκης ενώ το πάρκινγκ για τους κατοίκους είναι υπόγειο.

«Τα οχήματα καταλαμβάνουν το 60% των δημόσιων χώρων στην πόλη» εξηγούσε η αντιδήμαρχος Αστικής Ανάπτυξης Janet Sanz σε πρόσφατη συνέντευξή της στο BBC. «Μόλις γίνει αναδιανομή αυτού του χώρου και η κατάσταση οδηγηθεί σε νέα ισορροπία, υποστηρίζονται ομάδες πολιτών που μέχρι τότε δεν είχαν καμία πρόσβαση στους χώρους αυτούς».

Share: