Του Λάζαρου Ορφανίδη*

Αρχικά αξίζει να δούμε τι ορίζεται ως βιωσιμότητα όσον αφορά την μόδα (sustainably fashion). Η βιώσιμη μόδα είναι ένα κίνημα προώθησης της αλλαγής στα προϊόντα μόδας τόσο στις καταναλωτικές συνήθειες όσο και στον τρόπο παραγωγής. Η τάση αυτή έχει προτεραιότητα την οικολογία και την κοινωνική δικαιοσύνη στους ανθρώπους που εργάζονται στην συγκεκριμένη τεράστια βιομηχανία.  Η αειφόρος μόδα αφορά κάτι περισσότερο από την απλή αλλαγή του τρόπου παραγωγής υφασμάτων και προϊόντων μόδας . Περιλαμβάνει την ριζική αλλαγή ολόκληρου του συστήματος της μόδας  τομείς του οποίου είναι οι τρόποι παραγωγής πρώτων υλών, η λειτουργία των εργοστασίων και οι ρύποι, τα ανθρώπινα δικαιώματα των εργαζομένων και η μεταφορά ρούχων στα καταστήματα. Αυτό σημαίνει την αντιμετώπιση αλληλεξαρτώμενων κοινωνικών, πολιτιστικών, οικολογικών και χρηματοοικονομικών παραγόντων. 

Οι πιο έντονοι κριτικοί της μόδας λένε ότι η συγκεκριμένη βιομηχανία έχει κάνει λάθος προσέγγιση όσον αφορά τη βιωσιμότητα. Ισχυρίζονται ότι η προσέγγισή της είναι ελιτιστική, απευθύνεται σε λίγους, και ότι οι προσπάθειες βελτίωσης έχουν επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό σε λάθος προτεραιότητες. Ο ρυθμός αλλαγής της βιομηχανίας  εν σύγκριση με την  επιταχυνόμενη κλιματική κρίση προκαλεί ανησυχία σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα προϊόντα που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον έχουν πολύ πιο αυξημένη τιμή από τα ρούχα που είναι μη οικολογικά. Όμως ο υπερκαταναλωτισμός οδηγεί τους ανθρώπους να επιλέγουν λόγο τιμής περισσότερα πιο φτηνά ρούχα παρά λιγότερα αλλά πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Έτσι καταλαβαίνουμε πως η προσπάθεια που μερικές εταιρείας μόδας υιοθετούν δεν είναι κερδοφόρα , και ζημιώνονται οικονομικά με τις συγκεκριμένες αειφόρες συλλογές.

Καθώς οι κορυφαίες φωνές αειφορίας της μόδας κοιτάζουν το επόμενο έτος, αναμένουν ότι η βιομηχανία θα αρχίσει να αναγνωρίζει αυτήν την πραγματικότητα και οι καταναλωτές να επιλέγουν τα συγκεκριμένα ρούχα. Η αλήθεια είναι πως μετά την κοινωνική κρίση που προκάλεσε ο COVID-19 ολοένα και παραπάνω άτομα επιλέγουν τα συγκεκριμένα ρούχα και τον τρόπο ζωής. Όπως μπορούμε να αντιληφθούμε η μεγάλη αλλαγή θα πρέπει να έρθει από τις εταιρίες fast fashion που έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο πώλησης ρούχων και αντικειμένων μόδας παγκοσμίως. Συμφέρει όμως από οικονομικής άποψης οι συγκεκριμένες εταιρείες να κάνουν μια τόσο μεγάλη στροφή; Θα είναι βιώσιμο το μέλλον τους;  Οι καταναλωτές σε μια ενδεχόμενη αύξηση των τιμών πως θα αντιδράσουν; Σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα δεν υπάρχουν απαντήσεις μονάχα μερικές προβλέψεις και μοντέλα τα οποία εμπεριέχουν έναν μεγάλο βαθμό ρίσκου.

  *  Ο Λάζαρος Ορφανίδης είναι Fashion Consultant στην Pansik Fashion School και Visual Merchandiser. Έχει ολοκληρώσει  σπουδές πάνω στην ευρύτερη βιομηχανία της μόδας  όπως Management on Luxury Product, Bocconi University of Milan και Sustainable Fashion, Copenhagen Business School.

Share: