Ο  Χρήστος Γιαννούκας, Εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής και Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας συνάντησε την Κωνσταντίνα Κατσανά, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο M.Sc. για να συζητήσουν σχετικά με ένα πρωτότυπο και άκρως ενδιαφέρον θέμα.

Πώς σχετίζεται το φαγητό με την οδηγική συμπεριφορά ενός ατόμου;

Ας δούμε όλα όσα αναφέρθηκαν.

Καλησπέρα, Κωνσταντίνα και χρόνια πολλά. Θα ήθελες να μας πεις ποιος πιστεύεις ότι, είναι ο ρόλος της τροφής για έναν οδηγό;

Καλησπέρα, Χρήστο! Χρόνια πολλά με υγεία. Αρχικά θα ήθελα να σε ευχαριστήσω πολύ για την ευκαιρία που μου δίνεις να μιλήσουμε για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα.

Ακριβώς όπως ένα όχημα χρειάζεται καύσιμα για να κινηθεί, έτσι και ο ανθρώπινος οργανισμός έχει ανάγκη από τροφή για να μπορεί να λειτουργεί.

Η επαρκής πρόσληψη τροφής βοηθά τον οδηγό να παραμένει συγκεντρωμένος, να έχει ενέργεια, καλά αντανακλαστικά και να είναι σε θέση να παίρνει σωστές αποφάσεις όταν χρειαστεί.

Κάθε πότε είναι καλό να καταναλώνει κάποιο γεύμα ή σνακ ένας οδηγός;

Αυτή είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση που απασχολεί πολλούς ανθρώπους!

Η αλήθεια είναι πως κάθε άτομο έχει ξεχωριστές ανάγκες, οι οποίες μπορεί να αλλάζουν από μέρα σε μέρα ανάλογα τις εκάστοτε συνθήκες.

Σε γενικές γραμμές, φαίνεται ότι, τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα δεν μπορούν να διατηρηθούν σταθερά χωρίς τη λήψη φαγητού για περισσότερες από 5 με 6 ώρες. Η μείωση των επιπέδων γλυκόζης μπορεί να δημιουργήσει αίσθημα αδυναμίας και ευερεθιστότητα και συνεπώς είναι κάτι που θέλουμε να αποφευχθεί, ειδικά κατά την οδήγηση.

Αυτό που θα πρότεινα σε κάθε οδηγό είναι το να προσπαθήσει να ακούει και να παρατηρεί το σώμα του, ώστε να διαμορφώσει σιγά-σιγά τα δικά του συμπεράσματα και να ρυθμίσει αντίστοιχα τις ώρες των κύριων και ενδιάμεσων γευμάτων του.

Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα συστατικά ή τρόφιμα, τα οποία θα ήταν καλό να προτιμά ένας οδηγός;

Εάν έπρεπε να ξεχωρίσω ένα μόνο μακροθρεπτικό συστατικό τότε θα επέλεγα τους υδατάνθρακες. Ο λόγος έχει να κάνει με το ότι, οι υδατάνθρακες αποτελούν το αγαπημένο καύσιμο του εγκεφάλου, ο οποίος θέλουμε να λειτουργεί υπό τις βέλτιστες δυνατές συνθήκες κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Μία από τις πιο χρήσιμες συστάσεις που προτείνεται από τους διεθνείς οργανισμούς υγείας είναι το να δίνουμε έμφαση στην ποικιλία τροφίμων. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η πρόσληψη όλων των απαραίτητων μακρο- και μικροθρεπτικών συστατικών. Τα συστατικών των τροφίμων δρουν συνεργιστικά και έτσι, ενισχύουν την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και το συνολικό αίσθημα ευεξίας.

Αυτό που θα ήθελα σίγουρα να τονίσω είναι το νερό! Η επαρκής πρόσληψη νερού είναι πολύτιμος σύμμαχος για κάθε οδηγό, καθώς τον προστατεύει από την κόπωση, την αδυναμία συγκέντρωσης, την ατονία και την κακή διάθεση που αποτελούν κοινά συμπτώματα ακόμη και της ήπιας αφυδάτωσης.

Ποια θα ήταν τα σημεία-κλειδί που θα ήθελες να πεις στους οδηγούς;

Να απολαμβάνετε το φαγητό. Η στιγμή του φαγητού είναι σημαντική και αξίζει να της αφιερώσετε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο και ενέργειά σας. Όπως και εσύ ενθαρρύνεις συνεχώς τους οδηγούς «Όταν οδηγούν μόνο να οδηγούν.» (Σε παρακολουθώ συστηματικά!!), ακριβώς έτσι θα ήθελα να παροτρύνω κι εγώ κάθε οδηγό να διεκδικήσει έμπρακτα το δικαίωμά του στην απόλαυση του φαγητού.

Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει μόνο όταν αποφεύγεται οποιαδήποτε πηγή απόσπασης προσοχής (όπως κινητό) κατά τη διάρκεια του γεύματος και δίνοντας έμφαση στη γεύση, τα αρώματα, την υφή και την εμφάνιση του φαγητού.

Καταλαβαίνω πως πολλές φορές αυτό είναι δύσκολο, αλλά αξίζει να το δοκιμάσετε!

Θα σας βοηθήσει να αισθάνεστε καλύτερα, ενώ ωφελεί ακόμη και την υγεία σας.

Χρήστο, σε ευχαριστώ πολύ και πάλι.

Ο  Χρήστος Γιαννούκας είναι Εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής και Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας.

Η Κωνσταντίνα Κατσανά είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με Άδεια Ασκήσεως Επαγγέλματος και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Share: